[ exact phrase in "" • results by date ]

[ Google-powered • results by relevance ]


Add NWW headlines to your site (click here)

when your community is targeted

Get weekly updates

RSS feeds and more

Keep Wind Watch online and independent!

Donate via Stripe

Donate via Paypal

Selected Documents

All Documents

Research Links


Press Releases


Campaign Material

Photos & Graphics


Allied Groups

Wind Watch is a registered educational charity, founded in 2005.

News Watch Home

Donegal councillor facing calls for resignation after RTÉ report 

Credit:  Fiach Kelly, Sarah Bardon | The Irish Times | 8 December 2015 | www.irishtimes.com ~~

A Donegal councillor is facing calls to resign from his colleagues after he was recorded asking for money to help with a wind farm development.

Independent John O’Donnell was one of three councillors recorded for the RTÉ Investigates: Standards in Public Office programme.

Mr O’Donnell has accused RTÉ of “entrapping” him during the investigation and said he was seeking legal advice on what he called the “sting operation” in Letterkenny’s Radisson Hotel last month.

Donegal town municipal council, effectively a sub-committee of the county council, on Tuesday passed a motion calling from Mr O’Donnell’s resignation to prevent the integrity of other councillors and the county council itself.

Mr O’Donnell did not return calls last night but had earlier released a statement accusing RTÉ of breaching “my constitutional and EU law rights to privacy”.

It has also emerged that gardaí are to examine the footage of the RTÉ programme to see if they need to take any action. No complaint has been made but a senior source said any complaint made would be investigated fully.

Taoiseach Enda Kenny told the Dáil it is “utterly unacceptable for any public representative to use his or her position for financial and personal gain”.

“There can be no place in public life for the kind of behaviour that was witnessed on the RTE programme last evening,” he said.

Tánaiste Joan Burton said the contents of the programme were “deplorable, adding it is “disgraceful” when people who are elected to public office are driven by monetary motives.

Donegal and Sligo County Councils are to review issues raised in the programme on political lobbying, with Donegal council examining the allegations against Mr O’Donnell “as an issue of urgency and priority”.

Donegal County Council said the issues raised in the programme will be investigated with the ethics registrar in the council.


In a statement released on Tuesday, Mr O’Donnell claimed the recorded meeting between him and an undercover RTÉ reporter was “misrepresented to me by the national broadcaster as a ‘confidential’ meeting with me as a businessman and public representative”.

“It is my view that RTÉ have failed in their statutory obligation to provide a balanced report and instead have provided an edited version to serve their own sensationalist agenda,” he said.

“The reference to a payment was, for the sake of clarity, on the basis that I, as a businessman, might be participating in any project that materialised from work that I would be completing as a businessman, and any payment for such work would be dealt with by a professional team that I would be putting together, and strictly in accordance with the law and the applicable ethical disclosure procedures,” he said.

Sligo County Council also confirmed its ethics registrar is conducting a review to the issues surrounding Joe Queenan. In a statement, the council said the issues in the programme are a matter for Mr Queenan in the first instance.

Further consideration will be given to the issues on completion of the “review, at which point a further statement will issue.

Mr Queenan resigned from Fianna Fáil after he was filmed offering to act as an intermediary for a company in return for an investment in an agricultural business he was planning.

Another councillor featured on the programme, former Fine Gael councillor Hugh McElvaney, is alleged to have demanded £10,000 sterling for help with planning issues, but accused the national broadcaster of setting him up.

Source:  Fiach Kelly, Sarah Bardon | The Irish Times | 8 December 2015 | www.irishtimes.com

This article is the work of the source indicated. Any opinions expressed in it are not necessarily those of National Wind Watch.

The copyright of this article resides with the author or publisher indicated. As part of its noncommercial educational effort to present the environmental, social, scientific, and economic issues of large-scale wind power development to a global audience seeking such information, National Wind Watch endeavors to observe “fair use” as provided for in section 107 of U.S. Copyright Law and similar “fair dealing” provisions of the copyright laws of other nations. Send requests to excerpt, general inquiries, and comments via e-mail.

Wind Watch relies entirely
on User Contributions
   Donate via Stripe
(via Stripe)
Donate via Paypal
(via Paypal)


e-mail X FB LI M TG TS G Share

Tag: Complaints

News Watch Home

Get the Facts
© National Wind Watch, Inc.
Use of copyrighted material adheres to Fair Use.
"Wind Watch" is a registered trademark.


Wind Watch on X Wind Watch on Facebook Wind Watch on Linked In

Wind Watch on Mastodon Wind Watch on Truth Social

Wind Watch on Gab Wind Watch on Bluesky